Lato to pora roku podczas której zdecydowanie częściej decydujemy się na walkę o zdrowie i piękną sylwetkę. Ogólnodostępne diety, rady internetowych specjalistów oraz poszukiwanie rozwiązań na własną rękę mogą sprawić, że zamiast doskonale zbilansowanej diety oraz świetnej sylwetki otrzymamy kiepskie samopoczucie oraz zniechęcenie. Na szczęście, jesteśmy coraz bardziej świadomi wartości, jaką posiada zdrowa dieta i odpowiedni styl życia. Coraz częściej zwracamy się też po porady do specjalistów.

Dlatego specjalnie dla Was przeprowadziliśmy rozmowę z dietetykiem, mgr. Adrianem Wygrabkiem, który odpowiedział na najczęściej zadawane pytania przez naszych pacjentów!

1. Jakie mity dotyczące diety oraz odżywiania najczęściej można usłyszeć z ust pacjentów?

Pierwszy mit – węglowodany to zło. Mam tutaj na myśli głównie wszelakie pieczywo jak i makarony. Pacjenci czerpiąc swoją wiedzę głównie z internetu trafiają na przeróżne publikacje, których większość stanowczo odradza spożywanie węglowodanów. Jest to oczywiście bzdurą. Nie węglowodany są złe tylko dobór produktów z których je czerpiemy. Bardzo istotny jest indeks glikemiczny danego produktu, mówiąc w skrócie im niższa liczba go cechuje tym lepiej.

Drugi mit – unikajmy glutenu. Ostatnimi czasy dość popularna w mediach stała się opinia, że gluten to zabójca i należy się go wystrzegać za wszelką cenę. Jest to oczywiście nieprawdą. Dla zdrowego organizmu gluten nie stanowi żadnego zagrożenia więc możemy go spokojnie spożywać. Inaczej jest gdy chorujemy na celiakię, wtedy eliminacja glutenu jest obowiązkiem.

Trzeci mit – diety ubogoenergetyczne. Pacjenci zaopatrują się w takie diety najczęściej w internecie lub u zaprzyjaźnionych wszystkowiedzących “ekspertów”, w następstwie czego myślą, że im mniej kalorii zjedzą tym będzie lepiej. Niestety to tak nie działa. Zbyt uboga dieta w początkowym etapie może rzeczywiście przyczynić się do delikatnej redukcji masy ciała jednak w dłuższej perspektywie doprowadzi do rozregulowania metabolizmu oraz zatrzymania procesu chudnięcia.

2. Rola suplementów diety. Czy pomagają w odchudzaniu oraz zdrowym odżywianiu?

Moim zdaniem suplementy w znakomitej większości przypadków są zbędne. W pełni zbilansowana dieta zapewnia stuprocentowe zaopatrzenie organizmu w związki odżywcze, makro i mikroelementy. Preparaty na schudnięcie są z reguły tylko chwytem marketingowym.

Jeśli chcesz więcej dowiedzieć się na temat suplementów diety, zapoznaj się z naszym artykułem: https://inmedico.pl/lek-a-suplement-diety/

3. Jak bezpiecznie przytyć?

Aby bezpiecznie przytyć musimy zaburzyć równowagę między ilością kalorii spożywanych, a wydatkowanych przez nasz organizm, która jest wskazana w normalnych warunkach. Oczywiście mam tu na myśli zwiększenie ilości kalorii spożywanych. Należy jednak pamiętać aby wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym, zjadać odpowiednią ilość owoców i warzyw, przyjmować odpowiednią ilość płynów. Ogólnie stosować się do przyjętych zasad zdrowej diety, a najlepiej zgłosić się w takiej sprawie do specjalisty.

4. Jaką dietę powinno się stosować przy intensywnych treningach siłowych? Czy istnieją uniwersalne “złote rady” dla sportowców?

Złote rady na pewno nie istnieją. Każdy organizm jest inny, a co za tym idzie nad każdym pacjentem trzeba pochylić się indywidualnie. Skoro jednak padło takie pytanie to istnieją pewne podstawowe wytyczne, które należy zastosować aby rozbudować masę ciała takie jak np. podwyższenie podaży energetycznej o około 400-500 kcal powyżej całkowitej przemiany materii wyliczonej pacjentowi oraz zapewnienie podaży białka w ilości od 2 g do 3 g na każdy kilogram masy ciała na dobę. Dietetyka sportowa to spora dziedzina wiedzy której nie da się streścić w kilku zdaniach.

5. Dlaczego waga nie spada pomimo diety oraz intensywnych ćwiczeń?

Przyczyn może być kilka. Począwszy od jednostek chorobowych takich jak np. niedoczynność tarczycy, poprzez źle dobraną dietę a co za tym idzie rozregulowany metabolizm, na źle dobranych zestawach ćwiczeń kończąc.

6. Bilans energetyczny – czym jest, jak go wyliczyć oraz wykorzystać na swoją korzyść?

Bilans energetyczny jest różnicą między ilością energii dostarczanej organizmowi, a ilością energii wydatkowanej przez organizm w ciągu doby. Nośnikiem energii dla naszego organizmu jest pożywienie. Natomiast każda aktywność naszego ciała począwszy od aktywności fizjologicznych takich jak oddychanie po te które wykonujemy sami jak np. chodzenie jest beneficjentem energii dostarczonej. Wyliczenie prawidłowego bilansu energetycznego nie jest prostą sprawa dlatego lepiej zostawić to specjaliście który na pewno wykorzysta go dla Państwa korzyści.

7. Skąd się bierze nadmierny apetyt na słodycze i jak go okiełznać?

Jednym z najczęstszych powodów nadmiernego apetytu na słodycze są zbyt ubogie diety ponieważ dostarczamy wtedy do organizmu drastycznie małe ilości energii, a nasz mózg potrzebuje glukozy do pracy i najłatwiej jest mu ją zdobyć w szybko przyswajalnych cukrach prostych czyli słodyczach. Drugim jest zwyczajne uzależnienie od słodyczy, działające na zasadzie stymulowania ośrodka nagrody w mózgu. Zjadamy coś słodkiego, a przyswojona glukoza powoduje wyrzut endorfin które dają nam poczucie przyjemności.

8. Jak przygotować się do wizyty u dietetyka? Czy należy wcześniej wykonać jakieś badania?

Przed pierwszą wizytą u dietetyka warto przez wybrany tydzień prowadzić sobie dzienniczek w którym zapisujemy co i o której spożyliśmy. Ułatwi to dietetykowi ocenienie dotychczasowego sposobu odżywiania pacjenta. Bardzo liczy się tu szczerość i sumienne zapisywanie nawet pojedynczego cukierka. Przed pierwszą wizytą proszę nie wykonywać badań gdyż w większości przypadków są one zbędne z punktu widzenia dietetycznego. Jeśli dietetyk uzna, że konieczne są jakieś badania w trakcie procesu odchudzania z pewnością poprosi o takowe.

9. Jakie są najbardziej szkodliwe, a mimo to wciąż popularne diety w Polsce?

Do najbardziej szkodliwych i bardzo popularnych diet mogę zaliczyć np. dietę Dukana która cechuje się spożywaniem dużej ilości białka, co w dłuższej perspektywie może doprowadzić do uszkodzenia nerek. Kolejną bardzo popularną i niebezpieczną dietą jest dieta Kwaśniewskiego w której dominują potrawy tłuste w dużych ilościach, co z czasem doprowadza do wzrostu poziomu cholesterolu i niebezpieczeństwa miażdżycy naczyń krwionośnych.

Na Wasze pytania odpowiedział doświadczony dietetyk – mgr. Adrian Wygrabek

Certyfikowany członek Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków ze statutem – Dietetyk Medyczny. Absolwent Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Posiada bogate doświadczenie, które zdobywał m.in. w Szpitalu Miejskim w Tychach czy Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Tychach. Uczestnik wielu szkoleń i kongresów, w tym Ogólnopolskiej Konferencji Dietetyki „Congressus Dietetica”. Specjalizuje się w racjonalnym odżywaniu zarówno u osób zdrowych, dzieci, kobiet ciężarnych i karmiących, osób w podeszłym wieku, jak i u osób z jednostkami chorobowymi.

Zapraszamy na konsultacje!